Tijdens de zwangerschap kunnen er verschillende fysieke ongemakken ontstaan. Een daarvan is pijn in de (onder)rug. Gelukkig zijn er talloze dingen die je kunt doen om de pijn te verminderen of zelfs te voorkomen.

Wat veroorzaakt rugpijn tijdens de zwangerschap?

Sommige vrouwen beginnen bij het begin van de zwangerschap lage rugpijn te krijgen. Vrouwen die het meeste risico lopen op rugpijn zijn vrouwen met overgewicht of die al voor de zwangerschap rugpijn hadden. Er zijn nog meer factoren die de kans op rugpijn tijdens de zwangerschap verhogen:

Verplaatsing van het zwaartepunt

Het zwaartepunt zal geleidelijk naar voren komen naarmate de baarmoeder en baby groeien, waardoor je houding verandert. Bovendien draag je ook nog eens extra gewicht mee: eveneens naarmate de baby groeit.

Toename van hormonen

Door de hormonen die tijdens de zwangerschap vrijkomen, worden de banden in het bekkengebied zachter en de gewrichten losser ter voorbereiding op de bevalling; deze verschuiving in de gewrichten en het losser worden van de banden kunnen de steun die de rug normaal heeft, aantasten.

Wat kun je doen tegen ontstane rugklachten?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om rugpijn tijdens de zwangerschap te behandelen.

Het gebruiken van een rugbrace

Een van de beste remedies tegen rugpijn is het kopen van een rugbrace bij zwangerschap. De rugbrace biedt stevigheid en geeft je rug tegelijkertijd rust. Vraag bij jouw fysiotherapeut of de specialisten van Mijnbrace.nl (ook fysiotherapeuten) welke brace je in jouw geval het beste kunt gebruiken.

Oefen op de juiste houding van je postuur

Naarmate je baby groeit, verschuift je zwaartepunt naar voren. Om te voorkomen dat je naar voren valt, kun je dit compenseren door achterover te leunen – wat de spieren in je onderrug kan belasten en kan bijdragen aan rugpijn tijdens de zwangerschap. Houd deze principes van een goede houding in gedachten:

·         Ga rechtop staan

·         Houd de borstkas hoog

·         Houd de schouders naar achteren en ontspan

·         Zet je knieën niet op slot

Een goede houding betekent ook voorzichtig zitten. Kies een stoel die je rug ondersteunt, of leg een klein kussen achter je onderrug.

Andere tips bij rugklachten tijdens zwangerschap

Andere tips die je kunnen helpen bij rugpijn tijdens zwangerschap:

·         IJs of warmte

·         Medicijnen voor de behandeling van ontstekingen

·         Slaap aan je linkerzijde en gebruik een steunkussen onder je knieën

·         Maak een afspraak met een gediplomeerd zorgverlener, zoals een chiropractor of massagetherapeut