Zwangerschap is een magische ervaring, maar brengt ook onverwachte veranderingen met zich mee in je lichaam en in je dagelijkse routine. Slaap is slechts een van de dingen die beïnvloed kunnen worden. Het kleine leven binnenin je heeft zich nog maar net kenbaar gemaakt en toch ben je om de een of andere reden zo uitgeput. Alles wat je hebt gelezen, zegt dat je niet veel zult slapen in het eerste jaar na de geboorte van je kind, dus het lijkt een beetje oneerlijk dat je nu ook al niet kunt slapen! In zo’n belangrijke periode voor de groei van je baby is het van cruciaal belang dat je uitgerust en gezond bent. Het is goed om vlak voor het slapengaan niet te veel te drinken, en vroeg op de dag te gaan sporten. Maar wat vooral belangrijk is, is een regelmatig gepland middagdutje. Een goed ondersteunend matras is daarbij een must. In dit artikel bekijken we de beste opties om een goede nachtrust tijdens de zwangerschap te garanderen.

Hoe slaapt je?

Als je een buikslaper bent, maak dan zoveel mogelijk gebruik van deze positie zolang het nog kan, want al snel zal je groeiende buik het onmogelijk maken. Over het algemeen wordt aanbevolen om op je linkerzij te slapen, omdat deze houding de bloed- en voedingsstoffentoevoer naar de baby en baarmoeder bevordert en je nieren helpt zich te ontdoen van afval en vocht.

Het tweede trimester

In dit stadium is je lichaam meer gewend geraakt aan het zwanger zijn, maar er zijn nog steeds bepaalde problemen. Brandend maagzuur omdat de baby op de buik leunt, kan verergeren als je gaat liggen, en krampen in de benen en levendige dromen kunnen je slaap verstoren.

Licht voedsel aan het eind van de dag, geen gekruid voedsel en een paar uur rechtop blijven na het eten kan helpen om het brandend maagzuur wat te verminderen. In deze fase van je zwangerschap kan de druk van het gewicht van je baby in je lichaam een ongemakkelijk gevoel geven en de enige manier om dit te verlichten is door een zo goed mogelijke ondersteuning te hebben. Een zacht matras is aan te bevelen om je lichaam te ontlasten en  een goede nachtrust te geven. Het is echter situatie afhankelijk. Daarom kun je maar beter een matras uitproberen. Veel mensen zijn bijvoorbeeld fan van een Traagschuim matras, maar anderen totaal niet. Ontdek welk matras er bij jou past. 

Hoe te slapen?

Nu je de meest intensieve fase van de zwangerschap ingaat, is het tijd om te overwegen je slaapomgeving te verbeteren. Zachter beddengoed en ondersteunende kussens zullen een groot verschil maken voor het algehele comfort. Matrassen van traagschuim kunnen een weldaad zijn, omdat ze zich naar de rondingen van je lichaam vormen en je volledig ondersteunen.

Het derde trimester

Het einde van je zwangerschap betekent vaak ’s nachts meerdere keren wakker worden, maar nu heb je het het hardst nodig voor een veilige en gemakkelijke bevalling. Je kunt nu last krijgen van je onderrug omdat je baby zwaar op je ruggengraat drukt.

Het kan zijn dat jij en je partner in deze fase van de zwangerschap heel verschillende slaapbehoeften hebben en dat uit bed komen een bijzonder inspannende bezigheid is. Verstelbare bedden met individuele instellingen maken het je mogelijk om in elke hoek comfortabel te liggen en helpen je ook om uit je matras te komen.

Om je onderrug te ontlasten en de bloedcirculatie naar je baby te bevorderen, probeert je op  linkerzij te slapen. Kussens tussen je knieën, achter je rug en onder een zware buik verlichten het ongemak, net als veelvuldig rekken en strekken.

Tijdens dit levensveranderende proces is het van cruciaal belang dat je slaapt op geen enkele manier wordt belemmerd. Als je onze handige oplossingen volgt, kun je een aantal van de slaapproblemen die vaak gepaard gaan met zwangerschap verlichten. Het is echter ook belangrijk dat je je bewust bent van het effect dat je matras op je slaap kan hebben in deze periode. Ervoor zorgen dat jij en je baby goed ondersteund worden is de enige zekere manier om de essentiële rust te bereiken.