Er is een stelregel die je ook nog even bij je yoga-instructeur kunt verifiëren, namelijk dat je in principe yoga-oefeningen kunt doen, maar dat je er dan juist geen moet doen waarbij druk op je buik wordt uitgeoefend. Verder zijn alle yoga-oefeningen geoorloofd, hoewel al te intensieve (spring)oefeningen ook niet aan te raden zijn. Bespreek het met de desbetreffende expert.  

Kies de juiste yogastroming

Er zijn filosofische stromingen in yoga en er zijn meer lichamelijke stromingen. Verdiep je erin. Wanneer je meer van de meditatie bent, dan kun je Jñāna-yoga kiezen. Daar heb je dan een heel geheimzinnige yogamat voor nodig. 

Een yogamat is eerlijk gezegd veel minder esoterisch dan je denkt. Het is eigenlijk best wel een bijzonder concreet ding waar je echt veel aan hebt. Yogakussens zijn ook erg fijn om bij de laatst vorm van yoga te gebruiken. Eigenlijk zijn ze onmisbaar. De mat is meer voor de fysieke oefeningen, terwijl het kussen goed is voor de meditaties. 

Gezondheidsvoordelen 

Stevigheid in de kern is essentieel voor ons lichaam om een goede stofwisseling op te bouwen, vet te verbranden en de algehele vitaliteit te verhogen. Zonder het versterken van je core is het niet mogelijk om het beste uit je ledematen of andere delen van je lichaam te halen. Door middel van statische yogahoudingen en dynamische vloeiende bewegingen helpt yoga om kracht op te bouwen voor het hele lichaam, door middel van core strength, wat essentieel is voor het behoud van een gezond lichaam. Yoga is een van de meest effectieve manieren om core strength op te bouwen en flexibiliteit aan je spieren toe te voegen.

Door middel van ademhalingscontrole, meditatie en lichaamshoudingen leren yogastudenten om beter om te gaan met intense en drukkende situaties, die in het dagelijks leven voorkomen. Yoga helpt je te concentreren op het nu, je geest vrij te maken van afleidingen en je tegelijkertijd bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen je het vermogen te ontwikkelen om te gaan met allerlei stressvolle situaties op het werk en in je persoonlijke leven en helpen je angst te overwinnen.

Wie wil er nu niet rustiger aan doen en minder stress in zijn leven? Stress en bezorgdheid zijn overal. Yoga kan helpen stress te verminderen omdat het ontspanning bevordert, wat het natuurlijke tegendeel is van stress. Yoga combineert fysieke houdingen, gecontroleerde ademhaling en meditatie, waarvan wordt aangenomen dat het helpt stress te verminderen, de bloeddruk te verlagen en de hartslag te verlagen.